بیوگرافی محترم یعقوب علی موسوی - رئیس تدارکات وزارت ترانسپورت

اسم:      یعقوب علی

تخلص:          موسویrr

محل تولد:      ولسوالی قره باغ ولایت غزنی

 

 

آقای موسوی در سال ۱۳۶۴ در قریه یخبلاق -گلکوه از مربوطات ولسوالی قره باغ  ولایت غزنی، در خانواده ای مذهبی و متوسط جامعه، دیده به جهان گشود.

آقای موسوی ماستری خود را در رشته حقوق از یکی دانشگاه های معتبر خصوصی افغانستان دارد. دیپلومه زبان انگلیسی از انیستیتوت زبان انگلیسی اکسلینس داشته و هم زمان  در کنار مهارت خاص کمپیوتری در بخش های دیتابیس، گرافیک، نیت ورک، نرم افزار و سخت افزار کمپیوتر، کورس های کوتاه مدت تدارکات عامه (CPP) را نیز به اکمال رسانده است.

ایشان در جریان ماموریت خویش ورکشاپ های متعدد تدارکاتی را برای کارمندان تدارکاتی وزارت معارف، اداره مرکزی احصائیه و معلومات، وزارت عدلیه و زارت ترانسپورت برگزار کرده اند. 

ایشان در تداوم فعالیت های مثبت و ارزنده ی خویش، بیشتر از 13 سال در بخش های مختلف تدارکاتی به عنوان مشاور و متخصص تدارکات؛ در وزارت معارف، اداره ملی احصائیه و معلومات، وزارت عدلیه، اداره تدارکات ملی -اداره امور ریاست جمهوری و پروژه های بانک جهانی کار نموده و سر آنجام به پاس شایستگی، لیاقت و ظرفیت مسلکی، در یک رقابت شفاف و آزاد از سوی کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی با همکاری اداره تدارکات ملی، بعنوان رئیس تدارکات وزارت ترانسپورت تعیین گردید. اکنون به مدت بیشتر از دوسال می شود که در این اداره، مصروف خدمت به کشور و شهروندان افغانستان می باشد.

آقای موسوی در کنار اجرای وظیفه خویش با ادارات مختلف، در سمینار ها، آموزش و ورکشاپ های تدارکاتی در داخل و خارج کشور نیز شرکت کرده است. آموزش های  تدارکات الکترونیکی و تدارکات عامه را در کشور اوکراین، هند، تاجکستان و سریلانکا نیز در کارنامه خود دارد.

سمینار های علمی در موضوعات ذیل ارایه کرده است:

    • شرکت در کنفرانس تدارکات الکترونیکی در کشور اوکراین و ارایه موضوع تحت عنوان " اصول و پرنسیپ های تدوین قانون الکترونیکی تدارکات در افغانستان"؛
    • ارایه کنفرانس تحت عنوان "افغانستان و محور های تدارکات"، حیدرآباد، کشور هند؛
    • کارگاه آموزشی برای کارمندان دولت تحت عنوان " آگاهی در مورد سیستم تدارکات عامه"
    • آثار حقوقی الحاق افغانستان به محکمه جزایی بین المللی (ICC)؛ و کنوانسیون بیع بین المللی کالا (وین 1980)
    • حقوق متضرران جرم در اساسنامه رم (ICC) و قوانین افغانستان؛
    • ارایه کنفرانس برای آموزگاران تحت عنوان « آسیب شناسی پروسه های تدارکاتی و مکانزم مبارزه با آن» در انستیتوت اداره تدارکات ملی.

قابل ذکر است که ایشان در کنار خدمت گذاری به هموطنان، مشغول انجام تحقیقات علمی در مورد مسایل مهم و پیچیده کشور بوده و مقالات علمی شان در مجلات معتبر داخلی و منجمله مجله عدالت وزارت عدلیه به چاپ رسیده و ایشان در چندین نهاد تحصیلات عالی خصوصی کشور نیز مضامین مختلف حقوق را تدریس می نماید.